Huurders, we zien ze in alle soorten en maten. Hoogopgeleid, laag opgeleid, young professional, studerend, gescheiden, samenwonend, single. Maar hoe weet u nu of u een betrouwbare huurder in (uw) (huur) huis haalt? Om een goed beeld te krijgen van een potentiële huurder vind er een uitgebreide sreening plaats. In deze blog leg ik u uit hoe het screenen van een huurder er aan toe gaat.
Eerste contact
Het screeningsproces begint eigenlijk al bij het eerste contact dat wij als verhuurmakelaar met een potentiële huurder hebben. Door jarenlange ervaring leer je goede huurders te onderscheiden van minder goede huurders, of huurders die wellicht andere intenties hebben met de huurwoning.
Waar letten wij dan op bij zo’n eerste telefoongesprek?
Allereerst willen wij graag wat achtergrond informatie over de huurder. Wat is de reden van verhuizing, wie verhuist er mee, wat doet men in het dagelijks leven. Hieruit halen we al veel informatie en kunnen we al een grove profielschets van een huurder maken. Is de eerste kennismaking goed, dan gaan we verder met de kandidaat.
De officiële screening
Allereerst is het belangrijk te vermelden dat een screening een momentopname is. Zoiets als ‘behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst’. Klinkt gek maar er zit wel een kern van waarheid in. We kunnen niet in de toekomst kijken. Een huurder kan op papier perfect zijn, vaste baan, goed inkomen etc. Maar wat als het bedrijf waar de huurder werkt ineens gaat reorganiseren? Een huurder kan tijdens de huurperiode zijn baan verliezen. Dit zijn overmacht situaties waar wij als verhuurmakelaar geen grip op hebben.
Screenen in kruisverband
Maar nu terug naar de screening. Op het moment dat een huurder wilt huren dient de huurders enkele documenten aan te leveren waaronder een werkgeversverklaring, kopie bankpas voor en achterzijde, kopie ID, 3 recente loonstroken en bewijs van salaris. Dit wordt vervolgens in kruisverband gescreend. Dit betekent dat er gekeken wordt of de handtekening van de bankpas overeenkomt met de handtekening in het paspoort. Kloppen de cumulatieve op de loonstroken? Wordt het loon overgemaakt op de vernoemde bankrekening? Kloppen deze bedragen? Komt het rekeningnummer overeen met de bankpas etc. etc.
Ook willen wij graag het betaalverleden van een huurder zien. Heeft de huurder altijd netjes betaald of zijn er vreemde patronen te zien? Allemaal gegevens die ons weer een stukje verder helpen.
Screening professionaliseren
Gelukkig zijn er tegenwoordig partijen om het screenen van huurders te professionaliseren. Een zo’n partij is bijvoorbeeld huurcheck. Via huurcheck kunnen er verschillende creditchecks gedaan worden (o.a. EDR, Experian, Focum en BKR) en kan gekeken worden of de potentiële huurder een geldig ID bewijs heeft afgegeven. Verder krijgen goedgekeurde dossier het zogenaamde ‘verhuurcertificaat’. Dit betekent dat deze dossiers verzekerd zijn tegen schade aan de woning, inboedel en juridische kosten die tijdens de huurperiode ontstaan.
Heeft een potentiële huurder deze gehele route doorlopen en is de huurder goedgekeurd, dan kunnen we er vanuit gaan dat we met een goede huurder te maken hebben.
Een uitgebreide screening van een potentiële huurder kan veel ellende voorkomen. Hier ligt zeker een toegevoegde waarde van een gecertificeerde verhuurmakelaar.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of andere onderwerpen? Neem dan contact met mij op of volg mij via linkedin!
[…] meer over: Screenen van een huurder / incheck in de woning / […]
[…] voor een correcte en uitgebreide screening. Werkt u met en gecertificeerde makelaar? Let er dan op dat de screening via Huurcheck plaatsvind. […]
Deze informatie is echt goed! Ik wil graag mijn huis huis verhuren, maar ik houd mijn hart vast. Ik wil mijn huis natuurlijk nog zo goed en netjes hebben.
Beste Marie, door met een professionele verhuurmakelaar te werken ben je verzekerd van een goed gescreende huurder.
Makelaars die met Huurcheck werken kunnen een verzekering laten afsluiten waardoor je verzekerd bent tegen schade die een huurder aan kan brengen. Wij inspecteren alle woningen ook nog eens 2 keer per jaar. Op deze manier worden de meeste risico’s ingeperkt.